Monday, April 5, 2010

REFLEKSI 2 : STATISTIK DALAM PENDIDIKAN

Konsep leptokurtik, mesokurtik dan platikurtik yang masih menjadi persoalan pada sesi kuliah pagi masih belum terjawab. Pada hemat saya, mungkin belum sampai masanya untuk diperjelaskan oleh Dr. Arsay. Saya masih menantikan jawapan dan penjelasan mengenai persoalan yang dibangkitkan oleh Dr. Arsay mengenai satu kes pencapaian anaknya yang bernama Zaitun yang memperolehi keputusan Bahasa Melayu 80 markah manakala Matematik 40 markah itu. Ini menjadikan masa rehat saya dipenuhi dengan pergelutan untuk mencari jawapan yang tepat mengenainya.

Sesi kelas petang bermula dengan penuh debaran untuk menantikan beberapa penjelasan berikutnya dari Dr. Arsay. Pada hemat saya, Dr. Arsay bukanlah seorang yang garang dan menggerunkan seperti yang diwar-warkan sebelum ini, tetapi beliau mempunyai sifat tegas dan tindakannya tidak boleh dijangka. Sekali lagi penekanan diberikan oleh beliau mengenai data yang hendak dianalisis mesti data yang normal. Sekiranya data itu tidak normal, maka perlulah melalui proses ‘pembersihan’. Manakala data dari kecenderungan memusat (central tendency) tidak mencukupi untuk menerangkan sesuatu fenomena. Oleh itu, varians diperlukan untuk menjelaskan sesuatu fenomena.

Bagi tajuk berikutnya (varians & standard deviation), tumpuan sepenuhnya harus diberikan supaya saya tidak ketinggalan sebagaimana sesi pagi. Contoh dan formula yang diterangkan oleh Dr. Arsay agak terlalu pantas bagi saya dan rakan sebelah. Mungkin andaian Dr. Arsay terhadap kami yang dikatakan agak terkehadapan itu sebenarnya hanya meliputi golongan minoriti sahaja, maka terkebil-kebillah saya cuba memahami konsep tersebut dengan pantas dengan contoh yang terhad. Akhirnya, hasil bantuan rakan sekeliling semasa tempoh perbincangan yang diberikan membuatkan kami berdua memahaminya. Kajian kes mengenai pencapaian Zaitun terjawab dengan penjelasan Dr. Arsay mengenai perkaitan antara varians, standard deviation dan standard score. Barulah saya lebih memahami penggunaan dan aplikasi varians, standard deviation dan standard score ini dengan kaedah ‘Problem Based-Learning’ sebegini.

Pada 30 minit terakhir, suasana kembali normal dan santai. Dr. Arsay menggunakan pembentangan slaid untuk membuat sesi ulangkaji mengenai konsep-konsep yang dijelaskannya pada sesi pagi tadi. Input baru yang diperolehi ialah mengenai jenis-jenis data. Ini memberikan saya gambaran data-data yang bakal saya perolehi selepas ini terbahagi kepada beberapa jenis seperti nominal, ordinal, interval dan ratio. Daripada keempat-empat jenis data ini, data ratio mempunyai intrepertasi yang kuat untuk menggambarkan/mewakili sesuatu fenomena. Maka selepas ini, saya akan cuba mengumpul data-data dari jenis ratio dalam penyelidikan saya.

REFLEKSI 1 : STATISTIK DALAM PENDIDIKAN

Pagi ini bermulanya pengajian subjek ke-3 bagi pertemuan pertama. Di awal sesi Dr. Arsay ada memperbetulkan persepsi kami sebelum ini yang menganggap subjek Statistik ini berkaitan dengan kemahiran pengiraan (matematik). Kerisauan yang terbuku selama ini dalam pemikiran saya sudah terungkai dengan sesi brainstorming tadi. Statistik sebenarnya menekankan bagaimana data itu diintrepretasikan berdasarkan sampel yang ada yang mewakili sesebuah populasi.

Seterusnya Dr. Arsay ada menjelaskan skema pemarkahan bagi subjek ini. Ia meliputi tugasan Refleksi 10%, Article Review 10% dan Project 30%. Baki 50% belum lagi dimaklumkan setakat ini. Apa-apa pun pemberatan markah keseluruhan, saya perlu membuat persediaan pembelajaran yang teratur dan tersusun supaya dapat memaksimakan pengetahuan saya dalam bidang ini yang dapat membantu saya dalam menyiapkan Kertas Projek Sarjana.

Kami dimaklumkan bahawa kami perlu memiliki program SPSS sebagai alat dalam penganalisaan data. Data itu terbahagi kepada dua iaitu : ‘primary data’ dan ‘secondary data’. Statistik dapat difahami terbahagi kepada dua iaitu ; deskriptif dan infrential. Deskriptif hanya memerlukan satu pembolehubah sahaja manakala infrential memerlukan lebih dari satu pembolehubah. Dalam penjelasan ini, saya memahami bahawa saya akan menggunakan statistik infrential iaitu Ujian-t, ANOVA dan Khi Kuasa Dua dalam penyelidikan saya nanti.

Dalam metodologi penyelidikan, terdapat pelbagai metodologi boleh digunakan seperti eksperimen, kajian tinjauan, kajian lapangan, kajian analisis, kajian sejarah, kajian perbandingan dan kajian penilaian. Dalam pelbagai metodologi ini, penyelidikan saya nanti akan menggunakan kajian eksperimen. Maka dengan itu, saya lebih jelas untuk melakukan penyelidikan nanti. Walau bagaimana pun, Literature Review diperlukan di dalam kajian untuk memperolehi pengetahuan dan menimba pengalaman dari kajian-kajian penyelidik lain.

Di dalam statistik deskriptif, kita akan membiasakan diri dengan menggunakan pengukuran kecenderungan memusat iaitu min, median dan mod. Setelah perbincangan dan latihan sebentar tadi maka jelaslah konsep min, median dan mod ini. Cumanya kekaburan masih berlaku pada lakaran graf mengenai konsep leptokurtik, mesokurtik dan platikurtik. Saya mengandaikan konsep-konsep ini akan dijelaskan pada sesi yang berikutnya nanti.