Saturday, February 16, 2008

PEMBELAJARAN MINGGU KE-5 : STRATEGI PPSMI & PEMBELAJARAN MASTERI

Kelas hari minggu ini bermula agak lewat daripada biasa. Saya bersama 3 orang sahabat sempat lagi bersarapan di Kantin Fakulti Sastera sebelum kelas bermula. Akibatnya kami pula yang lewat ke kelas. Satu tabiat yang tidak harus dicontohi oleh sahabat-sahabat yang lain.

Hari ini kelas lebih menumpukan kepada pengukuhan kepada Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains & Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Pada minggu yang lepas, Cik Chin menerangkan konsep PPSMI, manakala minggu ini penumpuan diberikan kepada Plan Tindakan & Strategi PPSMI di sekolah. Perbincangan bermula dengan tindakan meningkatkan keberkesanan PPSMI yang menjurus kepada 9 Tindakan Diagnostik yang telah digubal oleh Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia pada 16 Mei 2006. Kelas diteruskan lagi dengan pembentangan 7 Strategi peningkatan keberkesanan PPSMI sebagaimana berikut :

Strategi 1 : Peningkatan profesionalisme tahap penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan guru

Strategi 2 : Meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris guru

Strategi 3 : Meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris murid

Strategi 4 : Mewujudkan suasana yang menggalakkan kelicinan PPSMI

Strategi 5 : Meningkatkan kefahaman konten Sains dan Matematik di kalangan murid

Strategi 6 : Meningkatkan motivasi guru dan murid terhadap PPSMI

Strategi 7 : Memantapkan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah

Untuk keterangan yang lebih jelas dan berkesan, bolehlah merujuk ke laman web berikut : http://www.tutor.com.my/tutor/etems.

Pembelajaran diteruskan lagi dengan penjelasan dari Cik Chin berkaitan dengan Pembelajaran Masteri yang pernah dipersoalkan oleh saya dalam blog minggu sebelumnya. Akhirnya kami baru memahami apa yang dimaksudkan dengan Pembelajaran Masteri.

Persoalan :
1. Bagaimanakah meningkatkan motivasi guru dan murid secara berterusan terhadap PPSMI?
2. Apakah statistik penilaian/pentaksiran hari ini menunjukkan peningkatan murid dalam penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan murid?

No comments: