Monday, January 28, 2008

PEMBELAJARAN MINGGU KE 4 : PPSMI


Minggu kali ini bermula dengan baik walau pun terpaksa meletakkan motorsikal jauh dari bangunan kuliah, sedangkan sebelum ini agak berdekatan. Ini semua angkara setelah menerima saman dari pihak Keselamatan UM minggu lepas. Ramai sahabat-sahabat DPLI yang teraniaya memandangkan kami masih baru di Kampus Perdana UM ini. Sebelum memulakan tugasan, saya sempat menjengah ke laman blog Saudara Husaif http://mhusaif.blogspot.com/ yang cukup menarik. Terbukti Saudara Husaif memang pakar dan berpengalaman dalam pembikinan blog peribadi semasa di Universiti Al-Azhar, Mesir. Syabas sahabatku Husaif!

Pembelajaran bermula dengan beberapa pembetulan terhadap pemarkahan subjek Teknologi dan Inovasi dalam Pendidikan ini yang dimaklumkan oleh Cik Chin. Mengikut pro forma asal, kaedah penilaian melalui Peperiksaan berjumlah 40% manakala melalui Penilaian Berterusan berjumlah 60%. Walau bagaimanapun, perubahan telah dibuat dimana penilaian melalui Peperiksaan berjumlah 60% manakala Penilaian Berterusan berjumlah 40%. Bagi Penilaian Berterusan ini, 20% adalah untuk “Interactive White Board”, 10% untuk Tugasan Berkumpulan dan 10% untuk Blogging. Ini bermakna kami terpaksa berkerja keras untuk Peperiksaan nanti yang berjumlah 60% untuk memperolehi gred A dalam subjek ini, insya Allah.

Pembelajaran diteruskan lagi dengan pembentangan oleh Cik Chin berkenaan “Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris” (PPSMI @ ETeMS) menerusi laman web : http://www.tutor.com.my/tutor/etems. Pelbagai input diperolehi melalui laman web ini termasuk objektif program, matlamat program, rancangan pengajaran dan juga modul-modul yang berkaitan bagi menjayakan PPSMI ini di dalam penggunaan medium Bahasa Inggeris.

Selain itu, satu lagi laman web yang dapat membantu dalam program PPSMI ini ialah http://myschoolnet.ppk.kpm.my/indexi.htm. Ia juga seperti laman web : http://www.tutor.com.my/tutor/etems yang menggunakan medium Bahasa Inggeris. Walau bagaimanapun, laman web http://myschoolnet.ppk.kpm.my/indexi.htm menggunakan medium Bahasa Melayu, maka ia lebih mudah difahami oleh saya. Antara motif yang dapat diambil dari pembelajaran hari ini ialah mendedahkan kepada bakal guru mengenai program PPSMI serta bahan-bahan sokongan yang berkaitan bagi membantu para guru dalam pengajarandan pembelajaran di dalam kelas.

Persoalan ?
1. Kenapa subjek Pendidikan Islam tidak terdapat di dalam laman web http://www.tutor.com.my/tutor/ ?
2. Apa yang dimaksudkan dengan “ pembelajaran masteri”?



2 comments:

mhusaif said...

assalamualaikum...blog enta pun mantop jugak...pasni kita leh blajaq sama2..hehe

ajako said...

salam wat sohabat lame, dah lupa sama geng yadim ka?