Monday, January 21, 2008

PEMBELAJARAN MINGGU KETIGA : TEKNOLOGI & SEKOLAH BESTARI

Permulaan minggu ketiga yang kurang baik, saya bersama beberapa orang rakan lain tersalah masuk kelas di tingkat 2. Agak memalukan tetapi mujurlah pensyarah terbabit agak spoting. Akhirnya kami masuk ke kelas sebenar dalam keadaan Cik Chin sudah pun menantikan para pelajarnya.


Pengisian kelas minggu ketiga ini bermula dengan pengisian Borang Pre-Test yang mengambil masa 10-15 minit untuk siap diisi oleh saya. Kemudian kelas diteruskan lagi dengan pembentangan slaid pertama yang bertajuk "INOVASI & TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN" yang dikelolakan oleh Cik Chin. Satu persatu slaid dihurai dengan baik oleh Cik Chin. Antara yang menarik perhatian saya ialah tajuk "MODELS & STRATEGY", yang menghuraikan dari aspek pendekatan dalam pengajaran & pembelajaran dalam kelas. Barulah kami lebih memahami kepentingan instrumen ICT ini dalam pengajaran & pembelajaran dalam kelas nanti.


Kelas diteruskan lagi dengan sesi pembentangan slaid kedua yang bertajuk "PEMBESTARIAN SEKOLAH". Pendedahan diberikan kepada kami semua berkenaan kewujudan Sekolah Bestari di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, satu sistem sekolah yang berorientasikan ICT sepenuhnya dalam pembelajaran dan pengajaran serta pengurusan sekolah berbantukan ICT. Dari sini saya mula mengenali kewujudan SchoolNet dan seedwiki, satu penemuan yang menakjubkan.

Instrumen pembelajaran hari ini menggunakan "smartboard". Wah! sungguh menakjubkan teknologi ICT dalam sekolah masakini. Cumanya yang bertuah hari ini ialah Saudara Abdullah, yang telah menjadi pengguna pertama "smartboard". Mungkin selepas ini ramai lagi sahabat-sahabat yangberpeluang untuk menggunakan "smartboard" ini di Fakulti Pendidikan UM ataupun di sekolah-sekolah.

Persoalan ?
1. Sejauhmanakah penggunaan ICT dalam pengajaran & pembelajaran ini membantu peningkatan prestasi akademik murid/pelajar?
2. Bagaimanakah nasib murid/pelajar luar bandar yang tidak dapat menikmati kemudahan sebegini?

No comments: