Sunday, January 20, 2008

PEMBELAJARAN MINGGU KEDUA : SUATU INOVASI DALAM DIRI

Kelas minggu kedua seperti biasa, saya melangkah masuk ke dalam kelas dengan lebih bersemangat setelah minggu sebelumnya sudahpun diterangkan tentang kandungan kursus menerusi pro forma. Terima kasih Cik Chin.

Kali ini kami dimaklum dan diarahkan agar membentuk 3 kumpulan. Setiap kumpulan akan dibimbing oleh Prof. Dr. Saedah, Cik Chin dan Cik Umi. Maka saya dimasukkan ke dalam kumpulan di bawah bimbingan Cik Chin. Maka kami pun dibawa ke makmal komputer. Maka bermulalah pembelajaran amali dengan bimbingan Cik Chin.

Pertama sekali saya mengisi butiran diri pangkalan data di alamat : http://uk.groups.yahoo.com/group/DipEd_2008/. Maka kami sudahpun ada yahoogroups sendiri sesama sahabat-sahabat lain. Masing-masing berpeluang bertukar-tukar pandangan menerusi alam maya. Antara kelebihan lain ialah : dapat mengakses nota-nota pembelajaran secara terus dari pensyarah.

Kemudian, saya mendaftarkan emel di GMAIL bagi tujuan membuka blog sendiri. Saya rasa sungguh bertuah kerana mendapat bantuan dan bimbingan dari sahabat seperti Shahnaz dan juga Nizam untuk mendaftarkan gmail tersebut. Terima kasih sahabatku.

Selepas itu, saya melawati halaman www.blogspot.com untuk menjinak-jinakkan diri melihat pembikinan blog. Wah! Sungguh mudah rupanya memiliki blog peribadi. Tanpa berlengah lagi saya pun mendaftar sebagai pengguna blog dengan memiliki blog peribadi yang beralamat : http://zulhilmiharon.blogspot.com. Rajin-rajinkanlah melawati blog peribadi saya ini bila berkelapangan. Maka bermulalah era interaksi alam maya dalam diri saya. Sungguh menggagumkan pembelajaran dan inovasi kelas minggu kedua kali ini.

Persoalan ?
1. Kenapa yahoomail atau hotmail tidak lagi dapat diterima sebagai alamat daftar di www.blogspot.com?
2. Dimana saya dapat mengakses internet secara mudah dan ekonomi di dalam Kampus Perdana UM ini?

1 comment:

Unknown said...

bukan kat um ada WIFI ke?WIFI la senang sebab boleh akses even dari bilik sendiri!!